Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet mot smitta

Arbetsgivarna gör mycket för att begränsa smittspridningen på arbetsplatser. Dock får många av de inspekterade arbetsplatserna krav på förbättringar av arbetsmiljön i Arbetsmiljöverkets tillsynsinsats med fokus på smittspridning av covid-19. Det som ofta brister är att åtgärderna inte anpassas efter de risker som finns på den egna arbetsplatsen. 

arbetsliv_forebyggande_arbetsmiljoarbetet_mot_smitta_16x9.jpg

– Vi ser att många arbetsgivare verkligen försöker och har genomfört åtgärder för att förebygga smittspridning. Det som ofta brister är att åtgärderna inte alltid anpassas efter de risker som finns på den egna arbetsplatsen. Det är därför det är så viktigt med lokala riskbedömningar, att anpassa åtgärderna efter hur det ser ut i den egna verksamheten och att samverka med skyddsombud och arbetstagare, säger Pia Zätterström, chef för Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning.

Arbetsmiljöverket har inspekterat 1 150 arbetsgivare i hela landet. Inspektionerna genomförs inom ramen för det uppdrag om tillsyn av riskutsatta branscher för spridning av covid-19 som myndigheten fick av regeringen i vintras. Arbetsmiljöverket prioriterar inspektioner i branscher där man har många kontakter med människor eller där det är svårt att jobba hemifrån, till exempel butiker, restauranger som levererar mat, fastighetsskötsel och lokalvård, stora byggprojekt och grund- och gymnasieskolor.

De vanligaste kraven handlar om att arbetsgivaren ska undersöka, riskbedöma och åtgärda smittrisker, utbilda arbetstagare vid arbetsmoment med risk för kontakt med kroppsvätskor samt upprätta rutiner för utredning av ohälsa, olycksfall och tillbud.

Inspektionerna kommer att fortsätta under året.

Publicerad 21 jun 2021

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom arbetsrätt och arbetsmiljörätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

AD 2025 nr 29 klargör vem som var taxichaufförernas arbetsgivare och prövar frågor om övertid, bemanning och preskription. Vår expert Dan Holke analyserar målet.

1 dec 2025

IMY konstaterar att bolaget i egenskap av personuppgiftsansvarig har brustit i sina skyldigheter enligt dataskyddsförordningen. Bolaget får därför en reprimand.  

26 nov 2025

En av tio uppger att de alltid har för mycket att göra på jobbet. Störst är problemen inom utbildning, vård och omsorg. Det framgår av en ny rapport från Arbetsmiljöverket.

13 nov 2025