Logga in

Logga in formulär

Ange ditt användarnamn. Ange ditt lösenord. Glömt ditt lösenord?

Nya regler ska motverka långsam klagomålshantering hos IMY

Riksdagen har sagt ja till regeringens förslag om nya regler som ska motverka utebliven eller långsam handläggning av vissa klagomålsärenden hos Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

Enligt de nya reglerna har en person som lämnat ett klagomål rätt att begära ett besked från IMY efter tre månader. Myndigheten har därefter två veckor på sig att svara. I svaret ska det framgå om en tillsyn kommer att inledas eller inte. IMY:s beslut ska kunna överklagas.

Publicerad 16 apr 2025

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom it-rätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

En anställd klagade på hur övervakningsbilder av personalen hade spridits. IMY finner att myndigheten har behandlat personuppgifter i strid med GDPR.

8 okt 2025

Ett bolag gjorde en bakgrundskontroll på en person vars sambo sökt en säkerhetsklassad tjänst hos bolaget. Personen, som inte blivit informerad om bakgrundskontrollen, ansåg att den var olaglig och klagade till IMY.  

8 okt 2025