Systembolaget och Konsumentverket bedömer etiketter och förpackningar olika

Konsumentverket har nyligen anmärkt mot utformningen av förpackningar och etiketter på flertalet alkoholvaror. Förpackningarna och etiketterna det rör sig om har dock godkänts i Systembolagets kontroller och finns ute till försäljning. I en analys skriven av advokat Marcus Ateva på Advokatfirman MarLaw behandlas skillnaderna mellan Konsumentverkets och Systembolagets bedömningar i relation till alkohollagens krav på särskild måttfullhet vid alkoholreklam. Ta del av hela analysen i JP Marknadsnet med MarLaw.

Vill du testa tjänsten? Ansök om ett gratis konto här

Publicerad 4 mar 2016

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom marknadsrätt och immaterialrätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Tjänster

Nyheter

Jan Rosén analyserar Patent- och marknadsdomstolens avgörande med Svenska Akademien mot Nordfront.

17 maj 2021

HD fann att raplåten ”Då ska hon skjutas” ryms inom ramen för den yttrandefrihet som får accepteras.

3 maj 2021

Den 15 december 2020 lade EU-kommissionen fram ett förslag till en ny förordning om digitala förmedlingstjänster (DSA). Professor Jan Rosén analyserar här förslaget.

22 mar 2021