Godiset m&m’s förbjuds i Sverige

De populära och färgglada godiskulorna m&m’s får inte säljas eller marknadsföras på den svenska marknaden längre. Detta har Svea hovrätt beslutat och slår fast att Mars, som äger m&m’s, har gjort sig skyldiga till varumärkesintrång. Marabou, som ägs av Kraft/Mondelez, får nu ensamrätt till ”m:et” på sina chokladkulor. 


Marabous klassiska m vinner över amerikanska chokladjättens m&m

Fram till 1998 hade Marabou ett avtal med godisjätten Mars som angav att Mars inte fick sälja sina produkter i Sverige. När m&m’s lanserades i Sverige för några år sedan stämde Mondelez Mars för vilseledande efterbildning och rennomésnyltning. Mars vann då i marknadsdomstolen men både tingsrätten och Svea hovrätt har kommit fram till att det handlar om varumärkesintrång.

m&m’s förbjuds nu på den svenska marknaden från och med den 30 juni om Mars inte väljer att överklaga beslutet till Högsta domstolen.

JP Marknadsnet med Marlaw - alltid uppdaterad på det senaste inom marknadsrätt!

Publicerad 9 jun 2016

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom marknadsrätt och immaterialrätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Tjänster

Nyheter

Jan Rosén analyserar Patent- och marknadsdomstolens avgörande med Svenska Akademien mot Nordfront.

17 maj 2021

HD fann att raplåten ”Då ska hon skjutas” ryms inom ramen för den yttrandefrihet som får accepteras.

3 maj 2021

Den 15 december 2020 lade EU-kommissionen fram ett förslag till en ny förordning om digitala förmedlingstjänster (DSA). Professor Jan Rosén analyserar här förslaget.

22 mar 2021