Kundanpassad utbildning – Offentlighet och sekretess inom socialtjänsten

Som anställd inom socialtjänsten är det viktigt att veta hur olika typer av handlingar ska hanteras. Vilka handlingar kan lämnas ut och vilka kan inte lämnas ut? Utbildningen Offentlighet och sekretess inom socialtjänsten ger dig och dina kollegor den kunskap som ni behöver för att kunna arbeta rättssäkert och fatta korrekta beslut.

Utbildningen syftar till att ge er grundläggande kunskap om reglerna om allmänna handlingar, utlämnande av handlingar samt när sekretess ska gälla inom socialtjänsten. Den riktar sig till handläggare och chefer, men även till annan personal inom socialtjänsten som hanterar känsliga uppgifter.

Våra föreläsare – som är jurister – skräddarsyr innehållet i utbildningen efter era behov och önskemål.

Förslag till kursinnehåll

  • Om handlingar och när de anses ”allmänna”
  • Diarieföring och hantering av allmänna handlingar
  • Sekretess och olika slag av sekretessregler
  • Materiella sekretessregler för myndigheter generellt och för socialtjänsten specifikt
  • Praktisk hantering av utlämnande av handling och uppgifter.

Utbildningen omfattar en heldag, och den hålls antingen på din arbetsplats eller i våra lokaler i Stockholm, Helsingborg eller Karlstad. Vill du och dina kollegor hellre gå kursen via videokonferens går det alldeles utmärkt.

Välkommen att kontakta oss om du vill veta mer om utbildningen!


Vi vill också tipsa om:

Webbkurs - Offentlighet och sekretess inom socialtjänsten

Kurstillfälle - Offentlighet och sekretess för socialtjänsten