Webbinarium om allmänna handlingar i en digital tid

Är ni en av de kommuner eller myndigheter som fortfarande har system och arbetssätt för hantering av allmänna handlingar som utgår från pappersdokument? I så fall tillhör ni troligen en majoritet – och borde kanske se över så att er hantering av allmänna handlingar verkligen följer lagens krav.

simon_webibar.jpg

Webbinariet hålls av vår jurist och rådgivare Simon Jernelöv.

Digitaliseringen med datorer och smartphones som arbetsredskap har lett till en enorm ökning av mängden data som en förvaltning hanterar. Det kan handla om foton, filmer, mejl, sms och mycket mer och många har missat att fullt ut göra en konsekvensbedömning av hur de ändrade arbetssätten påverkar förvaltningens möjligheter att hålla allmänna handlingar organiserade. Trots att mejl, sms och chattmeddelanden ofta utgör ”handlingar” och innehåller ”uppgifter” i tryckfrihetsförordningens och OSL:s mening behandlar man dem inte alltid så. Inte heller insikten om att GDPR:s regler kan gälla personuppgifter som behandlas såväl i som utanför datorer och andra digitala verktyg, har fullt ut fått genomslag i kommuners och statliga myndigheters förvaltning.

I det här kostnadsfria webbinariet går Simon Jernelöv, jurist och rådgivare i offentlig rätt, igenom grunderna kring vad som gäller, vanliga misstag och några tips på hur ni kan börja arbeta för att komma till rätta med problemet. Webbinariet hålls den 24 november klockan 9.30–10.15. Genomgången är cirka 30 minuter och ni får också möjlighet att ställa frågor under sändningen. Varmt välkomna!

Senast uppdaterad 11 nov 2020

Mer om Offentlig förvaltning
Utbildningar