Logga in

Glömt ditt lösenord?

Vem är avropsberättigad under ett ramavtal?

Tillämpningen av ramavtal ger upphov till flera intressanta frågeställningar. Vem är till exempel avropsberättigad under ett ramavtal? Vad gäller i fråga om kretsen avropsberättigade under löpande ramavtal vid händelse av organisatoriska förändringar på de upphandlande myndigheternas/enheternas sida? Vilken är egentligen inköpscentralernas roll? I denna analys utreder och diskuterar advokat Olof Larsberger och jur. kand. Anton Johansson, Hannes Snellman, hur dessa frågor ska besvaras utifrån bland annat direktivtext, LOU, förarbeten, praxis och doktrin.

Tillämpningen av ramavtal ger upphov till flera intressanta frågeställningar. En är frågan om vem som är avropsberättigad under ett ramavtal. Den centrala bestämmelsen i sammanhanget är 5 kap. 2 §, första stycket, lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) som föreskriver att kontrakt som grundar sig på ramavtal endast får ingås mellan en upphandlande myndighet och en leverantör som är part i ramavtalet. Bestämmelsen kan vid en första anblick indikera att en upphandlande myndighet måste vara part i ramavtalet för att vara avropsberättigad. Bestämmelsen måste dock relateras till reglerna om inköpscentraler, en aspekt som inte sällan glöms bort i sammanhanget. Av 2 kap. 9 a §, första punkten, LOU framgår att en inköpscentral kan ingå ramavtal avsedda för andra upphandlande myndigheter. I detta fall är det normalt bara inköpscentralen som blir civilrättslig part i ramavtalet. Det rimmar illa med ett krav på att en upphandlande myndighet ska vara ”part” i ett ramavtal för att kunna avropa under detsamma. Fråga är om bestämmelsen i 5 kap. 2 §, första stycket, LOU innebär något annat än ett krav på partsställning?

En annan näraliggande frågeställning är vem som kan anses vara avropsberättigad under ett löpande ramavtal vid händelse av omorganisationer eller organisatoriska förändringar på de upphandlande myndigheternas/enheternas sida, som till exempel leder till att nya offentliga bolag bildas.

Fortsätt läsa hela artikeln genom att ladda ner den. 

Publicerad 29 jun 2016

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev inom konkurrensrätt och upphandlingsrätt:

Se vår integritetspolicy

Upptäck mer

Kurser

Tjänster

Nyheter

Enligt domstolen har en region åberopat den nya omständigheten på ett sätt som inte är tillåtet enligt bestämmelsen om preklusion i 20 kap. 5 c § LOU.

22 mar 2024

EU-domstolen har avgjort ett mål om möjligheten för en upphandlande myndighet att avstå från att regelbundet indexreglera avtalspriset i förhållande till kostnadsökningarna. Eva Lindahl Toftegaard analyserar domen. 

22 mar 2024

Anna Ulfsdotter och Elin Nilsson på Advokatfirman Ulfsdotter går i denna analys igenom reglerna om onormalt låga anbud och analyserar de senaste avgörandena på området.

28 feb 2024